Gorąca dwudziestka na gorące 20. urodziny

Organizatorzy jubileuszowej edycji Kina na Granicy zadbali nie tylko o godną obsadę wydarzenia, ale przede wszystkim o to, by wybór filmów do obejrzenia nie pozostawiał wiele do życzenia. Szczegóły znajdują się na stronie internetowej KnG tutaj , a opisy wszystkich filmów tutaj , a poniżej znajdzie się subiektywna lista 20 filmów, które będę chciał zobaczyć. Subiektywizm jest tym większy, że na tej liście nie znajdują się filmy, które już obejrzałem, nawet jeśli są bardzo warte ponownego oglądania – podobnie jak w przypadku spotkań z gośćmi, trzeba jakoś dokonać wyboru. Dlatego mamy również listę rezerwową składającą się z filmów, które widziałem niedawno lub które chciałbym zobaczyć w drugiej kolejności. Oczywiście o wszystkim zadecyduje plan projekcji, bo niewykluczone, że nie uda się zrealizować planów w pełni.

Jeśli chodzi o filmy polskie, zdecydowanie mam zamiar skoncentrować się na filmach nowych – pierwsza 11. to właśnie tytuły z 2017 roku. Z kolei filmy czesko(/)słowackie to w większości klasyka, którą warto poznać lub sobie przypomnieć (pozycje 11-20 w kolejności od najstarszego). Pozycja dodatkowa to combo trzech wybitnych nowych polskich filmów dokumentalnych.

(1) Cicha noc, reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 97‘ – ten film trzeba zobaczyć nie tylko ze względu na zdobyte nagrody, ale przede wszystkim dla poruszanych problemów i świetnej gry aktorskiej.

(2) Twarz, reż. Małgorzata Szumowska, Polska 2017, 91‘ – mimo, że recenzje są różne, chcemy zobaczyć Agnieszkę Podsiadlik i Małgorzatę Gorol w nieco innych rolach.

(3) Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Wielka Brytania, Polska 2017, 88′ – rewolucyjne i fascynujące dzieło.

(4) Człowiek z magicznym pudełkiem, reż. Bodo Kox, Polska 2017, 103′ – kino sci-fi jest w Polsce prawie nieobecne, a w rękach Bodo Koxa może być ciekawym doświadczeniem

(5) Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański, Polska 2017, 83´- bliska mi jest historia Śląska wraz z jej wszystkimi zawiłościami

(6) Ptaki śpiewają w Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze, Polska 2017, 113′ – Polsce wg państwa Krauze nie jest sielanką, więc pierwszy polski dramat imigrancki

(7) Niewidzialne, reż. Paweł Sala, Polska 2017, 97‘ – czarny humor i film o szwaczkach, wystarczy za najlepszą reklamę

(8) Pewnego razu w listopadzie, reż. Andrzej Jakimowski, Polska 2017, 92‘ – Agata Kulesza jest gwarantem pewnej jakości

(9) Photon, reż. Norman Leto, Polska 2017, 107′  – ciekawy eksperyment z pogranicza kina i nauk ścisłych?

(10) Pomiędzy słowami, reż. Urszula Antoniak, Polska, Niemcy 2017, 85‘ – Gierszał, Chyra, Wasilewska

(11) Serce miłości, reż. Łukasz Ronduda, Polska 2017, 78‘ – Wasilewska i Poniedziałek w walce artystycznych dusz? Może być parno, ale ciekawie.

(12) Pali się, moja panno / Hoří, má panenko, reż. Miloš Forman, Czechosłowacja 1967, 71´ – bal strażaka po czechosłowacku

(13) Zbrodnia w nocnym klubie / Zločin v šantánu, reż. Jiří Menzel, Czechosłowacja 1968, 83´- anarchistyczna komedia (prawie) spod pióra Agathy Christie

(14) Przypadek dla początkującego kata / Případ pro začínajícího kata, reż. Pavel Juráček, Czechosłowacja 1969, 102´- opis brzmi jak całkowite szaleństwo z echem Kafki w oddali

(15) Uroczystość w ogrodzie botanicznym / Slávnosť v botanické záhrade, reż. Elo Havetta, Czechosłowacja 1969, 83´- ponownie okraszona sporą ilością alkoholu opowieść z pytaniem, gdzie kończy się czeskosłowacka wyobraźnia

 (16) Pod jednym dachem / Pelíšky, reż. Jan Hřebejk, Czechy  1999, 116´- historia po czesku (1968 r.), czyli nieco inaczej, jako tło skomplikowanych rozliczeń rodzinnych

 (17) Musimy sobie pomagać / Musíme si pomáhat, reż. Jan Hřebejk, Czechy 2000, 120´- znowu historia, tym razem II wojna światowa, i nic nie jest pewne, jednoznaczne ani oczywiste

(18) Pupendo, reż. Jan Hřebejk, Czechy 2003, 120´- znowu dramat rodzinny pokazany w swoisty dla Czechów sposób, bez przesadnego moralizatorstwa, ale za to z tyłkiem zamiast głowy …

(19) Bracia Karamazow / Karamazovi, reż. Petr Zelenka, Czechy, Polska 2008, 110´- Dostojewski na polskim gruncie daje pole do popisu

 (20) Czeski błąd / Kawasakiho růže, reż. Jan Hřebejk, Czechy 2009, 95´- miłość w czeskim krzywym zwierciadle plus tytuł, który jest definicją fenomenalnego poglądu na świat.

(bonus) Najbrzydszy samochód świata, reż. Grzegorz Szczepaniak, Polska 2017, 46‘

Opera o Polsce, reż. Piotr Stasik, Polska 2017, 41‘

60 kilo niczego, reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 27‘

 

„Rezerwowa dwudziestka” – polskie filmy poukładane chronologicznie (1-12), a następnie nowe filmy zagraniczne:

(1) Plan B /Plán B, reż. Kinga Dębska, Polska 2018, 90‘

(2) Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc, Polska 2017, 106′

(3) Najlepszy / Nejlepší, reż. Łukasz Palkowski, Polska 2017, 110′

(4) Beksińscy. Album wideofoniczny /Rodina Beksińských. Video album, reż. Marcin Borchardt, Polska 2017, 80‘

(5) Młynarski. Piosenka finałowa /Wojciech Młynarski. Závěrečná písnička, reż. Alicja Albrecht, Polska 2017, 90‘

 (5) Światło i cień /Šerosvit / Tereddüt, reż.Yeşim Ustaoğlu, Turcja, Francja, Niemcy, Polska 2016, 102′

 (6) Gorejący krzew / Hořící keř, reż. Agnieszka Holland, Czechy, Polska 2013, 206´

 (7) Różyczka / Růžička, reż. Jan Kidawa Błoński, Polska 2010, 118´

(8) Wesele /Svatba, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2004, 101´

(9) Marcowe migdały / Březnové mandle, reż. Radosław Piwowarski, Polska 1989, 89´

(10) Fala / Rocková vlna, reż. Piotr Łazarkiewicz, Polska 1986, 79´

 (11) Dziecinne pytania / Naivní otázky, reż. Janusz Zaorski, Polska 1981, 97´

 (12) Wodzirej / Předtanečník, reż. Feliks Falk, Polska 1977, 104´

 (13) Wodnik / Hastrman, reż. Ondřej Havelka, Czechy 2018, 100´

 (14) Zorza polarna / Polární záře / Aurora Borealis: Északi fény, reż. Márta Mészáros, Węgry 2017, 104′

(15) Dusza i ciało / O těle a duši / Testről és lélekről, reż. Ildikó Enyedi, Węgry 2017, 116’

(16) Niemiłość / Nemilovaní / Nelyubov, reż.  Andriej Zwiagincew, Rosja, Francja, Niemcy, Belgia 2017, 127’

 (17) Mały krzyżowiec / Křižáček, reż. Václav Kadrnka, Czechy 2017, 88´

(18) Kwartet / Kvarteto, reż. Miroslav Krobot, Czechy 2017, 93´

(19) Milada, reż. David Mrnka, Czechy 2017, 130´

(20) Granica / Čiara, reż. Peter Bebjak, Słowacja, Ukraina, Czechy 2017, 108´

Oczywiście poza tymi 40 tytułami mamy mnóstwo innych ciekawych filmów, fabuł, krótkich metraży, dokumentów, animacji – dla każdego coś dobrego. Moja selekcja powstawała w bólach, a pewnie każdy inny gość dokona innych wyborów. Już za miesiąc 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *